Skip to content

Hva heter denne blomsten?

juni 14, 2010

Som tidligere nevnt har jeg en innmari fin hage her jeg bor nå. En super hage, akkurat slik jeg vil ha den. Den finnes ingen elegante eller danderte blomsterbed. Ingen fontener eller froskedammer (selv om sistnevnte ville vært innmari kult). Derimot er det en skog av epletrær, og et utemmelig kratt av bringebærbusker, ripsbusker og stikkelsbær. Midt oppi dette krattet (som forøvrig bidrar til å skjule det jeg mistenker er et bortglemt forsøk på en kompostbinge.) står det en diger gammel og rusten sklie. Jeg mener å huske at Kristin prøvde å skli på den da vi hadde generalprøve på Innvaflingen i fjor sommer en gang. Det gikk ikke veldig bra. Den er altfor rusten, stakkar. (Selv for en Storrusten! Hehe…eh, ja. Jeg kunne ikke la den ligge.) Uansett, dette er ikke en hage som ser mye til vedlikehold. Selv om det strengt tatt er vi som bor i den, faller ansvaret for nettopp dette på de som bor i en av de andre delene av dette digre huset. Og de er ikke direkte ivrige. Selvsagt, jeg kunne sikkert gjort det selv. Tatt ansvar og klippet gresset, luket litt i bedene, plantet noe festlig. Mamma ville blitt innmari stolt av meg. Men for å være ærlig liker jeg hagen godt slik den er nå. I litt kaos. Jeg liker at det vokser planter langt oppover det ene vinduet i stua, for de kaster så fine skygger på veggene sent på kvelden. Jeg liker at den gamle sklia står der og ruster, og ser ut til å nesten gå i ett med krattet. Hvordan det nesten ser ut til at den har vokst opp der.

Jeg liker når gresset er langt. Jeg liker at Hiro kan luske seg rundt og nesten gjemme seg der. (Men bare nesten, han er en ganske stor gutt, katten min). Jeg liker de små markjordbærblomstene som dukker opp overalt i gresset nå. Og jeg kommer til å være enda mer glad i at naboene ikke klipper plenen om noen uker, når markjordbærene selv dukker opp. Jeg liker at det kommer opp alle slags små blomster og busker rundt omkring. Og jeg skulle ønske jeg visste hva de var alle sammen. I dag har jeg vært spesielt nysgjerrig på denne tassen. Den er omtrent 30cm høy, og de står i klynger rundt i hele hagen. Jeg fikk ikke tatt noen fine bilder av den ute  (det regner og blåser, så den ville ikke samarbeide), så jeg tok med meg en inn.

Blomsten er mørk oransje ytterst, og blir lysere og lysere innover. Det ser ut til å komme flere blomster under. Stilken er på de fleste ca 30 cm lang, og har lange nesten stikkende hårstrå på seg.Det er godt mulig dette er noe jeg allerede kjenner til, men jeg har virkelig ikke peiling på planter. Syntes bare at denne var litt artig, der den sto og viftet med hårene sine. Jeg kjenner jeg nesten gruer meg til naboene bestemmer seg for å omsider hente frem gressklipperen igjen.

2 kommentarer leave one →
  1. juni 15, 2010 6:22 pm

    Ville skadet meg stygt hvis jeg faktisk hadde prøvd meg på den sklien. Var i toppen og satte meg ned, men kom ikke av flekken…

    • juni 15, 2010 7:46 pm

      Du sier noe der. Vurderte å prøve den selv her om dagen, men det så ikke direkte behagelig ut…

Legg igjen en kommentar

