Skip to content

En hyllest til gamle venner

august 8, 2010

Dette er en hyllest til gamle venner.

I går tok jeg et steg tilbake inn i fortiden min. Jeg tok med meg ei venninne jeg nettopp har gjenopptatt kontakten med (etter å ikke ha sett henne på et par år, så hun faller strengt tatt også inn i kategorien «gamle venner». Dessuten er hun fryktelig søt.) på en fest. En fest hos en fyr jeg (nesten) ikke har sett på to og et halvt år. En fest i et hus fullt av gamle venner. En vennegjeng jeg strengt tatt ikke trodde jeg skulle få se igjen.

Dette er vennegjengen jeg joinet i 2005, helt uvitende og spontant, fordi jeg fulgte etter en fremmed homofil kamerat av en kamerat bare fordi han hadde rødvin. Vi hadde vært i bursdagsselskapet til ei venninne av meg, hos kjæresten hennes, og der var tilfeldigvis en kamerat av han, som han ikke hadde sett på lenge. Enda et gammel vennskap der altså. Han forsvant tidlig derfra (etter middagen og en heftig runde singstar), fordi de hadde en dobbel bursdagsfeiring i huset/kollektivet der han bodde. Jeg skulle egentlig hjem jeg, og jeg er virkelig ikke typen til å bare bli med noen til en fest hos folk jeg ikke kjenner, etter at siste bane har gått… Men den dagen gjorde jeg det. Og det var fantastisk. En vennegjeng full av geeks, som skjønte hva jeg snakket om, som syntes jeg var morsom, og som likte de samme seriene jeg gjorde. En gjeng full av fantastiske venner. Men da det daværende forholdet tok slutt, og eksen selvsagt hadde foreldreretten til vennegjengen, mistet jeg kontakten med hele gjengen.

I går tok jeg skrittet tilbake. Og det var, som sagt, fantastisk. Det er lenge siden jeg har fått så mange klemmer i løpet av en kveld. De fleste kom tilbake for mer klem hele tiden. Det var som om tiden hadde stått stille, som om disse 2,5 årene ikke hadde vært, som om noen bare hadde satt dette på pause i mellomtiden. Jeg kom inn døren, og alt var som før. Nesten. Forholdet som var den gangen er jo nå blitt et vennskap istedet, og strengt tatt er det mye bedre sånn. Han er en super venn, og den nye kjæresten hans er kjempesøt. Og alle vennene mine! Det var så godt å se at de hadde det enda bedre nå, et av parene har giftet seg og fått en datter, folk har kommet i gang med utdanning og vet hva de skal bli… Ting var bra!

En av de kastet seg om halsen på meg bare fordi jeg kunne sitere store deler av Firefly helt på sparket, jeg hadde minst 5 forskjellige samtaler om dr. Horrible’s Sing-along blog (ja, jeg har hengt meg helt opp i den de siste to-tre ukene. Den er fantastisk!). Det var stort sett elendig musikk, men det var dansing, klemmer, øl og vin. Og det var gamle venner. Og jeg er tilbake igjen.

(ikke at jeg har noen som helst planer om å på noen måte forlate mine nye venner, eller de som har vært der i det som føles som evigheten, men det var godt å få tilbake de jeg trodde jeg hadde mistet.)

Jeg var ikke hjemme før nærmere 6 i dag tidlig, jeg sovnet ikke før nærmere 7. Jeg våknet ikke før i 4-tiden på ettermiddagen, og er heller redusert fremdeles. Men det var så definitivt verdt det. Det skal så absolutt ikke gå så lenge igjen. Jeg er tilbake.

Legg igjen en kommentar

