Skip to content

Hula mi

oktober 24, 2010

Så har jeg flytta da. Senga er redd opp, bøkene og dvd’ene står i hyllene. Skapene på kjøkkenet inneholder ting jeg kjenner igjen, dørhåndtaket faller ikke lenger av når man ser på det, og viktigst av alt; Hiro ligger og sover i sofaen. Hvis man ser bort ifra haugen med fulle ikeaposer, søplesekker og banankasser som gjemmer seg i hjørnet mellom sofaene er alt pakket ut og på plass, og imorgen skal man på ikea og kjøpe digert klesskap, så i løpet av noen dager skal også det være i orden. Det blir bra… dette blir veldig veldig bra.

Det er koselig her. Noe ved inngangspartiet og fasongen på rommet får meg til å tenke på en hule, og dermed har jo stedet fått et navn også. Hula. En lys, åpen og trivelig hule. For meg og Hiro, hulebeboerene. Dette blir så fint. Jeg kommer til å trives her, det er jeg helt sikker på. Det er så stille og rolig her, samtidig som at det bare tar meg maks et kvarter å gå til Majorstua. Jeg bruker bare en halvtime til skolen, og banen tar under et kvarter til sentrum. Og det tar bare to minutter å gå til banen. For ikke å snakke om at Vestre Gravlund, som nå er naboen min, er fantastisk fin. Jeg har gått mange turer der inne før, og nå blir det nok enda mer av det. Det er så vakkert! Spesielt nå som det er høst. Nydelig. Også kryr det av ekorn der inne, og det er jo kult i seg selv.

Men vi er ikke helt ferdige ennå da. Selv om alle tingene mine nå har flyttet inn, har jeg fremdeles en diger leilighet på Vinderen som må vaskes ut av. Heldigvis har jeg vanvittig hjelpsomme foreldre, jeg vet ikke hvordan jeg skulle gjort dette uten de… men om noen skulle ha lyst til å hjelpe til, evt bare komme og holde meg med selskap mens jeg vasker, er dette rette tidspunkt for å skrike ut. Evt sende meg en melding, det er enklere… Og akkurat nå er jeg stor fan av alt som er enkelt. Det skal bli så innmari godt å bli ferdig med denne uka, å få levert fra meg nøkkelen, og forlate stedet for godt. Eller, mer eller mindre iallfall… jeg kommer jo til å gå forbi huset hver eneste dag på vei hjem fra skolen. Men dere skjønner hva jeg mener. Det skal bli godt å bli ferdig med alt dette, slik at jeg kan komme ut av denne pausetilstanden, denne følelsen av limbo, og begynne å leve igjen.

Jeg ser frem til November i år. Nå skal det sies at jeg de siste 5 årene alltid har sett frem til November, ettersom det er National Novel Writing Month, men i år er det mer enn vanlig. For i år reprensenter november starten på noe nytt, mitt nye liv. Strengt tatt begynte vel mitt «nye liv» for tre måneder siden, men det har som sagt føltes litt som om noen hadde trykket på en pauseknapp. Det er litt teit det der, at når samboere gjør det slutt med hverandre har man som regel tre månedrs oppsigelsestid. Tre måneder hvor man enten kan gå oppå hverandre og bli frustrerte, eller så må en finne et sted å tilbringe tiden, mens den andre må leve i et hav av ting som minner om noe som ikke er lenger. Uansett hvilken modell man velger får man jo ikke egentlig startet opp igjen før man kommer ut av denne perioden. Før man leverer fra seg nøkkelen og hele situasjonen.  Det er dit jeg har kommet nå, eller rettere sagt; det er dit jeg kommer om en uke. Jeg gleder meg så sinnsykt til november. For i november i år vil det viktigste jeg har å stresse over være hvorvidt jeg har klart å skrive mer enn 1667 ord i løpet av en dag. Og akkurat nå høres det ut som himmelen.

I skrivende stund sitter jeg i hjørnet på den ene sofaen min, og skuer utover hula mi. Og jeg forestiller meg hvordan det vil bli når klesskapet kommer opp, og jeg får opp magnet/whitboardtavle over skrivebordet, og vingene på veggen over senga. Hvordan det vil bli med tv’en på den hvite hylla under vinduet, når nå den tv’en etterhvert kommer. Forhåpentlligvis blir det ikke så lenge til. Det blir bra. Uansett hva som skjer, er iallfall dette bra. Om alt annet feiler kan jeg krype tilbake inn i hula, krølle meg opp i den ene sofaen, og drikke masse te, med en sovende pus ved siden av meg.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

