Skip to content

Julestemning <3

desember 15, 2010

Jeg er et julemenneske, uten tvil. Det starter i begynnelsen av November, noen ganger tidligere. Til å begynne med er det bare en lett kribling i kroppen, en ørliten følelse av magi, av ren barnslig glede. Ettersom jeg alltid er veldig opptatt med NaNoWriMo i November får den aldri anledning til å blomstre helt ut (med unntak av i fjor, når hele handlingen i boka var satt til lille julaften, og den påfølgende natten). Dermed er det først den 1.desember det tar av, og det kan virkelig ta helt av.

Jeg har nemlig vokst opp i et hus som nærmest ble okkupert av nisser i desember. Huset vårt i Rakkestad har så mye julepynt at det knapt er plass til annet. Og i mine øyne er det helt fantastisk. Pappa derimot begynner å bli litt skeptisk, og derfor har mamma de siste årene fått forbud mot å kjøpe flere nisser. Hun har ikke ndvendigvis gitt etter for dette kravet. Nevnte jeg at jeg elsker julepynt? Jeg mistenker at entusiasmen for nisser og andre pynteting (her snakker vi griser med nisselue, engler i alle varianter, og alt som lyser og glitrer osv osv) er arvelig. Hele huset flommer over av varme og stemning. Jeg elsker jul! Eller, strengt tatt er det jo ikke bare julen det er snakk om, det er også forventningene og forberedelsene. Jeg er nemlig en av de få, klin gærne folkene som elsker å kjøpe julegaver også. Jeg elsker å sitte i sofaen for meg selv, med en moleskine notatbok, og pønske på hvem som skal få hva, og hvor fint det skal bli. Jeg sitter der og storkoser meg, og fniser ned i julebrusen min. Jeg elsker følelsen av å finne frem til en gave man vet vil bli verdsatt. Åh, jul!!

Med en slik stormende entusiasme følger selvfølgelig endel krav. Det er visse ting som må med for at det skal bli perfekt. En ting er selvsagt mammas ivrige julepynting, og planleggingen av julegaver, og godtebordet inne hos bestemor. En annen ting er det å gå og glede seg til julaften, til den følelsen av ro og glede jeg vet jeg vil sitte med den dagen. Jeg vet at disse tingene vil være der, det er bare sånn det er. Det har vært sånn siden jeg var liten. Men det er også snakk om mindre konkrete ting. Det handler om utsikten fra vinduene på toget på vei til Mysen, hvordan snø og rim har farget bakken, skogene og jordene i glitrende nyanser av hvitt, grått og blått. Det handler om julebrus (brulejus! jubelrus!) og pepperkaker. Det handler om å fylle leiligheten min med telys og stearinslys. Det handler om å sitte på med broren min på vei utover på lille julaften, og passere det ene huset langs en av slettene, det huset som er så dekket av julelys og reinsdyr og nisser og gudene vet hva, som ser akkurat ut som husene i amerikanske julefilmer. Det handler om julemusikk overalt. Det handler om to spesielle cder (en med Dolly Parton og Kenny Rogers. Jeg vet, veldig veldig harry, men den minner meg om utallige dager med julvasking og pynting med mamma) og en som heter «Cool Christmas» (som blant annet inneholder Tori Amos – Winter, The Pogues – Fairytale of New York, og Aztec Camera – walk out to winter).

Det er så mange småting. Det er et krav om å se Love Actually minst en gang i løpet av desember. Det handler om tradisjoner. Jeg elsker tradisjonene våre. Jeg har bare hatt to julaftener borte herfra, i løpet av mine snart 25 år. Den ene ble feiret hjemme hos meg og samboern; med mine foreldre, hans foreldre, min bestemor, og den ene broren min. Året etter ble feiret hjemme hos mine daværende svigerforeldre. Begge disse julaftenene var kjempekoselige, men det blir jo ikke det samme. Det blir ikke ordenlig jul uten mammas nisseokkupasjon, bestemors godtebord… hele pakka er absolutt nødvendig.

Og hvert eneste år dukker det opp nye ting, overalt rundt meg finner jeg inspirasjon til en stadig økende julestemning. Den vokser seg større fra år til år. Jeg finner den overalt. I år? I år var det en av mine absolutte favorittserier (Glee!) som sendte meg opp i året foreløpige topp. Nærmere bestemt en konkret scene i Glees juleepisode. Åh, som det kriblet i meg når jeg så denne. Kurt!! ❤

Hvilken scene, sa du? Denne selvfølgelig!

ÅÅåå!! Det er snart jul, dere!! O lykke!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

