Skip to content

Anbefaling: Moddi

januar 17, 2011

Pål Moddi Knutsen, eller Moddi, en en fyr som har dukket opp fra omtrent ingensteder i løpet av det siste året. Han kom frem fra skyggene, og har klart å gjøre seg ganske stor i løpet av den tiden. Stor nok til at han er nominert til ikke bare en, men to Spellemannspriser. Beste mannlige artist, og Årets nykommer. I mine øyne fortjener han begge, selv om det skal sies at han får heftig konkurranse på Beste mannlige artist. Der er han opp imot Thom Hell, Thomas Dybdahl og Odd Norstoga.

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen superfan, jeg har nesten nettopp oppdaget fyren selv, men jeg er definitivt i full fart dit. Moddi serverer musikk som er både stille og drivende samtidig. Det er vakkert, og det er annerledes. Han ser spesiell ut, og musikken speiler på mange måter dette. Hvor mange artister kan du komme på som har en bustete høysåte av et hår, hjemmestrikka (iallfall ser de ut til å være det) ullgensere og som spiller trekkspill? Personlig må jeg innrømme at jeg elsker håret hans, selv om jeg går ut ifra at mange er uenige med meg der. Jeg husker spesielt at broren min så Moddi på tv i romjula, og kommenterte noe om at det var mye rart de puttet på tv nå om dagen… Jeg trodde heller aldri jeg skulle bli noen fan av trekkspill, men kombinert med fele, cello og et mykt trommespill bak seg, høres det fantastisk ut. Dessuten er han fra Nord-Norge (Senja), og det  iallfall et lite pluss i min bok. Jeg har alltid vært svak for nordlendinger.

I videoen nederst får man se Moddi og venner spille sangen Krokstav-emne akustisk ute i fjæra, og det er genialt i seg selv. Likevel vil jeg anbefale dere å, vær så snill folkens, å følge denne linken inn til et klipp fra Lydverket, der de spiller sangen Togsang. Dette er Moddi på sitt absolutt beste, og har i løpet av veldig kort tid blitt en av mine yndlingssanger. Ta deg tid til å se på dette, det er bare snakk om i underkant av 3 min. Det har du tid til, og det er så absolutt verdt det.

Moddi – Togsang, på Lydverket 21.10.2010

 

 

No comments yet

Legg igjen en kommentar

