Skip to content

Ting jeg liker:

november 5, 2011

I tilfeldig rekkefølge:

*Høsten. Det lukter godt, det er fine farger overalt, og jeg kan bruke dette skjerfet hele tiden uten å krepere. Det er kjempelangt og varmt og godt, det fineste skjerfet i hele verden. Jeg kjøpte det da jeg var i Roma sommeren 2005. Noe som gjør det enda finere. Jeg elsker Roma.

*Tori Amos!! Jeg var på konsert med henne for et par uker siden, og det var magisk. Akkurat like magisk som jeg hadde drømt at det skulle være. Jeg oppdaget henne i 2002, den uka Scarlet’s Walk kom ut. Det var året jeg begynte på musikklinja i Halden, og to av mine nye venner introduserte meg. Det var kjærlighet ved første blikk. Jeg refererer ofte til det året som «året da alt gikk galt». På mange måter var det det verste året i mitt liv. Men det var lyspunkter det året også. De nye vennene mine, et par av de reddet bokstavelig talt livet mitt. Bandet mitt, Frogs on Toast, som mildt sagt rocket bolle. Jeg oppdaget Nick Drake. Og, Tori Amos. De to sistnevnte gjorde en ekstrem forskjell.

Dette avsnittet holdt på å bli vanvittig langt, så istedet for å si noe mer akkurat nå får det heller bli et eget innlegg senere. Sannsynligvis veldig snart.

*Shakespeare. Nok til at jeg kalte opp kaninen min etter ham. «Master Shakespeare». Han gikk under «Shaky» til vanlig, og Hiro var livredd for ham. Jeg mener, bitteliten kanin som sitter på gulvet og rynker på nesa. Ingenting er vel skumlere enn det…

Men altså, Shakespeare. Jeg foresket meg i ham da jeg gikk på dramalinja, i Teaterhistorietimene. Vi holdt på med «Stor ståhei for ingenting», og jeg har aldri hatt det så gøy med lekser noengang. Min gode venninne Hege og jeg koste oss med høytlesning av stykket, med innlevelse og overdret stemmebruk. Ah, Shakespeare! Og dette leder oss elegant videre til neste punkt på lista…

*Pakker i posten! Handling på nettet er genialt. Jeg ville gjort det mye oftere, hvis det ikke var sånn at jeg som regel er blakk. Men, en av fordelene med handling på nettet er at det er mulig å finne ting kjempebillig. På amazon, for eksempel, kan man kjøpe brukte bøker, i kjempegod stand. Denne, for eksempel, betalte jeg bare i underkant av 100 kr for, inkludert frakt.

Den er nydelig, ordentlig lærinnbundet, med gullkant på sidene. ❤

I går fikk jeg denne:

Den er kjempefin! Og er i ferd med å bli fyllt opp av notater til boka jeg holder på å skrive. Noe som igjen leder oss elegant videre til…

*NaNoWriMo!! Eller, National Novel Writing Month. For de som ikke er kjent med fenomenet; Det er et prosjekt der man skal skrive en hel roman i løpet av November. 50 000 ord på 30 dager. Det er genialt, enormt mye jobb, veldig stressende og vanvittig moro. (Om dere lurer er jeg for øyeblikket litt i overkant av 11 000, og jeg er på en rull, som det så fint heter. Har en usannsynlig plan om å kanskje toppe 20k i løpet av helga. Jeg tror jeg overvurderer meg selv, til en forandring.)

*Tangled! Det er en på alle mulig måter en fantastisk film. Disney på sitt aller beste. Det beste de har kommet med siden Løvenes Konge. For å komme med et eksempel; dette er min absolutte favorittscene. (Og bare for å ha nevnt det, dette er et genialt eksempel på hvordan det føles å være bipolar:)

Om noen lurer, (noe sannsynligvis ingen gjør), en av mine favorittkarakterer i boka mi, alven Quentin, er delvis basert på Flynn Rider.

*Boka «Saman er ein mindre aleine», av Anna Gavalda. Jeg tror dette er min favorittbok. Den deler førsteplassen med Jane Austens «Stolthet og Fordom». Første gangen jeg leste den var jeg så lei meg da jeg hadde lest den ut, at jeg bare bladde om og begynte å lese den en gang til. Og det samme skjer hver gang jeg leser den, noe som er ganske ofte. Jeg klarer ikke å la være å lese den to ganger på rad.

*Prokrastinering. Ting man gjør for å utsette å gjøre det man egentlig skal. Som å alfabetisere cd-samlinga når man egentlig skulle vaske badet. Ommøblere leiligheten når man egentlig skal lese til en eksamen. Blogge en liste om ting man liker, når man egentlig skal skrive en roman… hva kan jeg si, jeg er et naturtalent.

…sånn. Jeg skal være flink nå. Skal bare se Tangled en gang til først. 😛

No comments yet

Legg igjen en kommentar

