Skip to content

Ting jeg liker: (del 2)

november 10, 2011

Jeg holder fortsatt på med å skrive denne boka mi, vet dere! Om noen skulle lure går det veldig bra også. Jeg har nettopp passert 23 000 ord. Det er nesten halvveis. På bare såvidt over en uke. Det er ganske imponerende spør du meg. Det vil ikke dermed si at jeg nødvendigvis kommer til å fullføre lekende lett. Et av kriteriene (i alle fall i mine øyne) er at boka faktisk skal fullføres, den skal rundes av. For å være helt ærlig, selv etter 23 000 ord, er jeg ikke i nærheten av å være halvveis i plottet… tror jeg.

Og det, akkurat det, er grunnlag nok til å opprettholde prokrastineringsnivået. Og det er jo så mye jeg liker å gjøre/se på/høre på!

*Dave Gorman, for eksempel. Han passer det seg sinnsykt godt å dra inn i dette tilfellet. Denne britiske komikeren er nemlig kongen av prokrastinering. Han har et helt show (et helt fullstendig genialt show, btw) basert på ting han gjorde da han egentlig skulle skrive en roman. Dermed er dette nesten obligatorisk å se for alle skribenter. Showet heter «Dave Gorman’s Googlewhack Adventure». Du kan google det. Uansett, her har du et utdrag.

*Hiro! Den fine, fine pusekatten min. Han er stor og myk, og verdens største feiging. Jeg tror jeg har den eneste katten i hele verdens som er redd for mus. Han tapte faktisk en kamp mot en mus en gang. Jeg var så stolt den ettermiddagen, da jeg så Hiro jage en mus over gressplenen, og inn i et kratt. Helt til Hiro ca to sekunder senere kom byksende ut igjen, og kom løpende i et forrykende tempo, før han forsvant under en seng. Han ble under der en stund. En annen gang var han redd for å gå på stuegulvet, i en hel uke. Jeg tror han hadde møtt på en av de store etterkoppene som bodde der. (Tegenaria atrica. Ikke google det om du synes edderkopper er ekle). Det er et eller annen veldig sjarmerende med en nesten 6kg stor hannkatt som faktisk føler seg truet av ballonger, tøfler og små søte kaniner. Dessuten er han er glimrende psykolog. Om jeg (eller noen andre som kommer innom) har en dårlig dag, tar han øyeblikkelig på seg oppgaven med å trøste de. Om jeg ikke har det bra kommer han og legger seg under dyna sammen med meg. Og hallo, så så nydelig han er!!

*Mario Kart! Jeg er skikkelig god i Mario Kart. Jeg har en sånn fin Nintendo Wii, og jeg rocker usannsynlige mengder bolle. Bare spør Jostein. Det er meg, Peach og Dolphin Dasher. et virkelig Dream Team. Jeg er spesielt glad i Rainbow Road. Litt fordi ingen andre er det. Og det er den eneste banen der jeg har slått folk med over en runde. *skryte*. Om noen lurer er det veldig gøy å spille Mario Kart når man har drukket også. Fyllekjøring i Mario Kart er et genialt konsept. Vi skal sannsynligvis gjøre nettopp det hos meg på lørdag. Dét, og å oppdage hvor mye rart som skjer dersom man prøver å skrive NaNoWriMo-roman med alkohol involvert. Jeg ser for meg at merkelige ting kan skje i bøkene våre.

*Hmm…Drikkeyoghurt! Med kirsebærsmak! Jeg tror jeg kunne levd på det alene. Mmm… 🙂

*Og julebrus! Brulejus! Jubelrus! det skal selvsagt være rett type. Hamar & Lillehammer bryggerier. Det er den eneste rette. Og jeg virkelig elsker hvor engasjerte folk blir i diskusjoner om hvilke julebruser som er best. Folk er så herlige!

*Jeg liker det fine landet mitt, Lyrica, der handlingen i boka mi foregår. Og det fine kartet Jostein og jeg har laget. Se så fint! Et par endringer skal gjøres, det skal blandt annet være et fjell et sted litt sør for Swan Lake, med en elv som forsyner innsjøen med ferskvann. Og vi har glemt å tegne på The Portal, som ligger midt mellom Firewood Forest og The Fairy Fair. Det er der portalen mellom vår verden og det mytiske Lyrica befinner seg. Men jeg er glad i kartet uansett, jeg. Det har stil.

*Og jeg liker når folk helt ut av det blå sier at de liker bloggen min. Jeg blir like fascinert hver gang. Jeg er så vant til å anta at ingen leser dette, og da er det jo koselig å høre at man innimellom tar feil. Jeg er veldig glad for at noen av mine gamle gjennomsnittlige 14 lesere fortsatt er her. Jeg er glad i dere!

*Og jeg er fortsatt glad i å prokrastinere, om det skulle være noen tvil.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

